Android tutorial część I

Android_robot.svg

Witam, w debiutanckim wpisie na tym blogu, którym rozpoczynamy serię tutoriali o programowaniu na platformę Android.

Dlaczego powstał ten blog???

Uważam, że niektóre rzeczy w programowaniu (i nie tylko) mogłem przyswoić zdecydowanie łatwiej niż udało mi się to na mojej drodze..

Co będziemy tutaj robić??

easyprogramming.pl czyli łatwe i przyjemne programowanie dla początkujących i nie tylko. A jeżeli ma być przyjemnie i miło to należy zacząć od Androida 🙂 tak właśnie to będzie pierwszy temat łatwego programowania, platforma Android. Jeżeli już kiedyś interesowałeś się zielonym ludkiem to wiesz , że niezbędnym narzędziem którym musisz się posługiwać w developmencie na tą platforme jest język JAVA przynajmniej podstawy. My zaczniemy od razu od Androida będę wyjaśniał wszystkie zagadnienia w możliwe najbardziej zrozumiały sposób, lecz warto byś jakieś podstawy Javy znał (podstawy programowania obiektowego, deklaracja zmiennych, pętle, tablice, listy). Kolejnym językiem jest XML uniwersalny język znaczników przeznaczony do reprezentowania różnych danych w strukturalizowany sposób, lecz on jest dosyć fajnie przyswajalny:)

To tyle odnośnie wstępu, bierzmy się do roboty :), a więc chcemy pisać programy na androida najbardziej rozpowszechniony mobilny system operacyjny na świecie good idea 🙂

Jak zaczniemy???

Otóż potrzebne nam środowisko w którym będziemy pracować – środowisko czyli program w którym będziemy pisać programy 🙂 jeżeli już oglądałeś jakieś tutoriale w internecie na pewno zauważyłeś, iż wiele osób używa ECLIPS’A – błąd są to stare tutki eclipse nie jest już wspierany , musimy wybrać ANDROID STUDIO. Aktualnie w wersji 2,1 które posiada już w sobie ANDROID SDK zestaw narzędzi dla programistów androida. Potrzebny nam jeszcze JDK (java develpmnet kit) oprogramowanie niezbędne do programowania w języku JAVA.

that’s all:)

Zaczynamy pobierzmy Android Studio:

Link do Android Studio: http://developer.android.com/sdk/index.html

download Android

  • akceptujemy warunki:

akceptowanie android studio

  • i ściągamy środowisko.

Następnie ściągniemy sobie JDK  również musimy zaakceptować warunki i wybrać wersję dopasowaną do naszego systemu.

Link do JDK.
java wybor wersji do Android Studio

Zwróćmy uwagę gdzie instalujemy JDK bo w niektórych przypadkach android studio nie będzie mogło znalećź javy i będziemy musieli wykonać następny krok czyli ustawienie zmiennej środowiskowej let’s do it.

Gdy zainstalujemy Adnroid Studio oraz JDK i podczas uruchomienia dostaniemy taki komunikat:

blad Android Studio

musimy ustanowić zmienną środowiskową:

  • Wykonujemy następujące kroki: menu start > prawym przyciskiem myszy komputer > właściwości:

menu dla Android Studio

  • Zaawansowane ustawienia:

zaawansowane dla Android Studio

  • zmienna środowiskowa:

zmienne środowisnkowe dla Android Studio

  • Nowa zmienna użytkownika w nazwie wpisujemy JAVA_HOME a wartość to nasza ścieżka do miejsca instalacji JAVY w moim przypadku F:\Program Files\Java\jdk1.8.0_65:

javahome dla Android Studio

zapisujemy zmiany i wszystko powinno być OK:) uruchamiamy Android Studio.

Ostatnią rzeczą którą musimy zrobić jest pobranie pakietów SDK:

  • Tools > Android > SDK Manager:

sd

  • W zakładce SDK Platforms możemy wybrać pakiet bezspośrednio odpowiadające wersjom Androida którymi chcemy się zająć:

platform Android Studio

  • W SDK Tools pobieramy odpowiednie narzędzia:

platform tools Android Studio

  • Możemy też uruchomić SDK Manager w osobnym programie:

lkaunch standolene Android Studio

  • Wtedy mamy taki interfejs i bardziej szczegółowo możemy określić pakiety które nas interesują:

aleone Android Studio

W menadżerze wybieramy do zainstalowania:

  • Tools (narzędzia),
  • Extras (dodatki),
  • Pakiety dla wersji Androida,

Obowiązkowo powinniśmy mieć z tools’ów

  •  SDK tools,
  •  SDK Platform – tools,
  •  SDK Build – tools (najnowszą wersje).

Z dodatków zainstalujmy

  • Google Repository,
  • Android Support Repository.
  • Android Support Library,
  • Google USB Driver,
  • Intel x86 Emulator Accelerator (HAXM installer).

Pakiety najlepiej pobierać w zakładce SDK Platforms bezpośrednio z Android Studio wtedy mamy pewność, że nic nie pominęliśmy.

Dobrze dobrnęliśmy do końca najnudniejszej części w następnych wpisach będziemy już robić to co misie lubią najbardziej czyli kodować:)  w następnym temacie kontrolki i layouty.

Cześć.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *